تشیع » مهدویت
کد خبر : 7097
دوشنبه - ۴ تیر ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۵

معاشرت امام زمان علیه‎السّلام در عصر غیبت کبری

از برخی روایات و حکایات معتبر چنین استفاده می‎شود که امام زمان علیه السّلام در عصر غیبت کبری، در مکان خاص و شهر معینی استقرار دایمی ندارد؛ و به طور ناشناس در بین مردم زندگی و رفت و آمد دارد.

معاشرت امام زمان علیه‎السّلام در عصر غیبت کبری

معاشرت امام زمان علیه‎السّلام در عصر غیبت کبری

معاشرت امام زمان علیه‎السّلام در عصر غیبت کبری | از شما دعوت می‌کنیم این مطلب را دنبال کنید.

از برخی روایات و حکایات معتبر چنین استفاده می‎شود که امام زمان علیه السّلام در عصر غیبت کبری، در مکان خاص و شهر معینی استقرار دایمی ندارد؛ و به طور ناشناس در بین مردم زندگی و رفت و آمد دارد.

چنان که صیرفی از امام صادق علیه السّلام روایت می‎کند که فرمود: صاحب الامر علیه السّلام از این جهت با یوسف علیه السّلام شباهت دارد که برادران یوسف، با اینکه عاقل و دانا بودند و قبلاً هم با وی معاشرت داشتند، وقتی به محضرش شرفیاب شدند، تا خودش را معرفی ننمود، او را نشناختند، و با اینکه بین او و یعقوب علیه السّلام بیش از هجده روز راه فاصله نبود، یعقوب از وی اطلاعی نداشت. پس چرا این مردم انکار می‎کنند که خداوند همین عمل را نسبت به حجت خویش حضرت صاحب الامر علیه السّلام نیز انجام دهد؟! آن حضرت هم در بین مردم تردد می‎کند و در بازارشان راه برود و بر فرششان قدم بگذارد ولی او را نشناسند، و به همین وضع زندگی کند تا خداوند به او اذن معرفی به مردم را بدهد.»[۱]

از جمله شهرهایی که به طور مسلم به مقدم مبارک امام زمان علیه السّلام مزین شده است مدینه طیبه، مکه معظمه، نجف اشرف، کوفه، کربلا، کاظمین،‌سامرا، مشهد، قم و بغداد است و نیز مقام ها و مکان هایی که آن حضرت تشریف فرما شده‎اند متعدد است مانند مسجد جمکران، مسجد کوفه، مسجد سهله، ولی مکان معین و دایمی نمی‎توان برای حضرتش بیان کرد.

گفتم که از تو پرسم نشان کویت              گفتا نشان چه پرسی؟‌آن کوی بی‎نشان است

پس به طور خلاصه می‎توان گفت که حضرت علیه‌السلام در روی زمین زندگی می‎کنند و در محل های خاصی هم حضور پیدا کرده‎اند اما به هیچ وجه نمی‎توان گفت که حضرت در کجا هستند و در آینده کجا حضور پیدا خواهند کرد.

دیدار و رویارویی با آن حضرت علیه‌السلام به سه صورت ممکن است پیش آید:

۱. دیدار حضرت مهدی علیه السّلام با عنوان غیر واقعی ایشان، به طوری که کاملاً برای دیدار کننده ناشناس باشد. این گونه دیدار، به فراوانی برای کسانی که در محل زندگی ایشان سکونت دارند و یا افرادی که با ایشان برخورد می‎نمایند روی می‎دهد.
۲. دیدار با حضرت(ع) در عنوان حقیقی ایشان (در عنوان امامت) بدون اینکه این امر را ملاقات کننده متوجه باشد و پس از پایان گرفتن دیدار متوجه گردد که چه کسی را ملاقات کرده است؛ این نوع ملاقات همان حالتی است که اکثر دیدارهای نقل شده را شامل می‎گردد.
۳. دیدار با حضرت با عنوان حقیقی ایشان، در حالی که دیدار کننده نیز در اثنای ملاقات متوجه باشد که ملاقات شونده امام زمان علیه‌السلام می‎باشد این نوع دیدار بسیار کم نقل شده زیرا معمولاً مخالف مصلحت است و با غیبت تامه و کامل حضرت مهدی (‌ علیه السّلام) منافات دارد.[۲]

بابر این هر شیعه پاک سرشتی می‎تواند آن حضرت را به صورت اول و دوم ملاقات کند ولی باید توفیق رفیقش شود، از گناهان و موارد شبهه و مشکوک پرهیز کرده و درون خویش را از الودگی ها پاک کند، و از طرفی به ایمان و یقین و صفات پسندیده، انجام واجبات و مستحبات و ذکر حق تعالی جان خود را آراسته کرده، دررفع نیازمندی های مردم و اصلاح جامعه کوشا باشد، تا نور ولایت او در دل، و جمال او در چشمش تابیدن گیرد.

گفتم که روی ماهت از من چرا نهان است                  گفتا تو خود حجابی، ورنه رخم عیان است. [۳]

معرفی منابع جهت مطالعه بیشتر:

۱. امام مهدی، (عج)، تحقیق مرکز مطالعات و پژوهشهای فرهنگی حوزه علمیه،
۲. سپیده امید، مرکز پژوهشهای اسلامی صدا و سیما، نویسنده:سید حسین اسحاقی.
۳. حکومت جهانی مهدی (عج)، نویسنده:آیت الله مکارم شیرازی
۴.داد گستر جهان،نویسنده:ابراهیم امینی.

پی نوشت ها:
[۱] . محمد باقر ‌مجلسی، بحارالانوار، دارالکتب الاسلامیه، تهران، ج ۲،‌ص ۱۵۴.
[۲] . علیرضا رجالی تهرانی، صد پرسش و پاسخ پیرامون امام زمان (عج)، انتشارات نبوغ، یازدهم ، ۱۳۸۲،‌ص ۱۵۲- ۱۵۱.
[۳] . همان.

 

پایگاه اطلاع رسانی الشیعه