روانشناسی » مشاوره شغلی
کد خبر : 4859
جمعه - ۱ تیر ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۶

نام یک شرکت چه تاثیری در میزان فروش آن شرکت دارد؟

در انتخاب نام یک شرکت عوامل زیادی دخیلند زیرا نام برند در میزان موفقیت آن شرکت دخیل است.

نام یک شرکت چه تاثیری در میزان فروش آن شرکت دارد؟

نام یک شرکت چه تاثیری در میزان فروش آن شرکت دارد؟

نام یک شرکت چه تاثیری در میزان فروش آن شرکت دارد؟ | از شما دعوت می‌کنیم این مطلب را دنبال کنید.

آیا اسم این شرکتها به گوشتان خورده؟ Xzeres corps ، Zvelo Inc ، Quantrx ؟ آیا تلفظشان را بلدید؟ اسمها چه تاثیری در میزان تمایل مشتری ها به خرید از محصولات یک شرکت دارد؟ اینها سوالاتی است که قصد داریم در این یادداشت راجع به آنها صحبت کنیم.

اخیرا دو پژوهشگر به این موضوع علاقمند شدند که میزان غیرمتعارف بودن اسم یک شرکت چه تاثیری در میزان فروش، ارزش برند و توسعه تجاری آن شرکت دارد. آنها اسامی متعارف را اسامی تعریف کردند که براحتی قابل تلفظ باشد؛ چون اسامی که آسانتر تلفظ شوند راحتتر بیاد آورده می‌شوند. اولین سوالی که پیش می‌آید اینست که “اساسا نام اهمیتی دارد؟”

بله، نام یک محصول از جهات زیادی اهمیت دارد ولی مهمترین دلیل روان شناختی آن، اینست که افراد به اسامی آشنا راحتتر اعتماد می‌کنند و لذا بیشتر آنها را می‌خرند. فرض کنید به عنوان یک مرد قصد دارید وقتی همسرتان در منزل نیست برای خود ماکارونی درست کنید. بهمین خاطر به فروشگاه می‌روید تا یک بسته ماکارونی بخرید اما وقتی به فروشگاه می‌رسید با چندین بسته ماکارونی مواجه می‌شوید که از لحاظ شکل و اندازه شبیه همند و تنها اسامی آنها فرق می‌کند. کدام را می خرید؟

پژوهشها نشان داده افراد معمولا در چنین مواقعی آن برندی را می‌خرند که نامش را (بیشتر) شنیده باشند. دلیل تبلیغات پی در پی محصولات از طریق رسانه ها و بیلبوردها همین است. در حقیقت هدف تبلیغات ترغیب کردن شما برای خرید یک محصول نیست بلکه آشنا کردن ذهنتان با آن برند و در نتیجه اعتماد بیشتر به آن محصول است.

از طرفی، یک اسم با تلفظ آسان (اسم متعارف) در ذهن ما آشناتر به نظر رسیده و راحتتر بیاد آورده می‌شود. پس ما بیشتر متمایل به خرید محصولاتی هستیم که از اسامی متعارف استفاده می‌کنند.

این پژوهشگران اسامی ۱۵۰۰۰ شرکت آمریکایی را به نسبت متعارف بودنشان مرتب کردند و دریافتند شرکت‌هایی که اسامی متعارفتری دارند بطور متوسط سهام باارزشتر، حجم تجارت بالاتر، نقدینگی بیشتر و ارزش تجاری بالاتری نسبت به شرکتهای با اسامی غیرمتعارف دارند. آنها همچنین دریافتند شرکتهایی که اسامی تک کلمه ای متعارف دارند از موقعیت بهتری برخوردارند تا اسامی که ترکیبی هستند؛ مثلا شرکتی با نام Rose بهتر از شرکتی با نام Rosa یا Rosoideae است.

دوباره به اسامی که در اول یادداشت ذکر کردم نگاه کنید. بنظرتان این شرکتها متعلق به کدام کشور هستند؟ آلمان؟ سوئیس؟ بلژیک؟ خیر، اینها اسامی شرکتهای آمریکایی هستند. خب چرا این شرکتهای آمریکایی از اسامی استفاده کرده‌اند که برای یک مخاطب آمریکایی غیرمتعارف بنظر می‌آید؟

حقیقت اینست که انتخاب نام برند تاثیرات روانشناختی زیادی بر مشتری‌ها داشته و از طرفی مسائل زیادی در آن دخیل است. برای شرکتهای عظیمی مثل اینها، آشنا بودن اولویت نیست، متفاوت بودن مهم است. این شرکت‌ها نامهایی را انتخاب می‌کنند که فرد را یاد هیچ چیز نمی‌اندازد؛ مگر خودشان!

اگر شما نام شرکت خود را Rose بگذارید خوب است؛ زیرا فرد را یاد گل رز می‌اندازد ولی دهها شرکت دیگر هم از همین نام یا ترکیبی از آن استفاده می‌کنند پس از لحاظ رقابتی مفید نیست. این شرکتها نامی غیر متعارف و اغلب بی معنا را انتخاب می‌کنند (گوگل، یاهو، هواوی، فدکس و …) و سپس با توان تبلیغاتی بالای خود این نام را در ذهن شما آشنا نگه می دارند، نامی که فقط و فقط شما را بیاد آنها خواهد انداخت.

در نهایت باید بگویم؛ در انتخاب نام یک شرکت عوامل زیادی دخیلند زیرا نام برند در میزان موفقیت آن شرکت دخیل است. داستانهایی که حول تاریخچه شکل‌گیری یک برند ساخته می‌شوند اغلب ساختگی‌اند و برای تحت تاثیر قراردادن مشتری ها ساخته و پرداخته می شوند. لذا مناسب است قبل از انتخاب نام برای شرکت خود، در این باره مطالعه کرده و یک نام خوب انتخاب کنید.

 
 

 
 

روان نویس