سایت فهادان
کد خبر : 3850
دوشنبه - ۱۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۹

چگونه هوش هیجانی مان را بالا ببریم؟

چگونه هوش هیجانی مان را بالا ببریم؟ هوش هیجانی یا EQ را می توان ” توانایی درک، مدیریت و بروز دادن عواطف خود و همچنین درک صحیح از  احساسات دیگران” دانست. چیزی که اهمیت هوش هیجانی را بالا می برد اینست که پژوهش ها نشان می دهند ۹۰ درصد کسانی که در کارشان موفقند از […]

چگونه هوش هیجانی مان را بالا ببریم؟

هوش هیجانی یا EQ را می توان ” توانایی درک، مدیریت و بروز دادن عواطف خود و همچنین درک صحیح از  احساسات دیگران” دانست. چیزی که اهمیت هوش هیجانی را بالا می برد اینست که پژوهش ها نشان می دهند ۹۰ درصد کسانی که در کارشان موفقند از هوش هیجانی بالایی برخوردارند و ۸۰ درصد کسانی که در شغل شان متحمل شکست می شوند هوش هیجانی پایینی دارند. همچنین هوش هیجانی در مدیریت کردن روابط فردی نیز نقش تعیین کننده ای دارد. تفاوتی که EQ با IQ یا همان “هوش” دارد اینست که هوش در سراسر عمر بطور نسبی ثابت می ماند و اساسا یک ویژگی ژنتیکی است ولی هوش هیجانی بنا به خواست و تلاش فرد می تواند افزایش یابد یا شکوفا شود.

اگر این مقدمه به اندازه کافی شما را کنجکاو کرده که بدانید چگونه هوش هیجانی خود را بالا ببرید، پس به ۶ نکته ای که در ادامه یادداشت کرده ام نگاهی بیندازید:

۱-توانایی کاهش عواطف منفی:

برای افزایش هوش هیجانی هیچ کاری مهمتر از کسب توانایی کنترل و مدیریت کردن عواطف منفی نیست. برای اینکه احساسمان نسبت به یک رخداد تغییر کند باید نگرشمان را نسبت به آن تغییر دهیم. برای این کار دو نکته را بیاد داشته باشید

به خودتان نگیرید: وقتی کسی جواب تلفن ما را نمی دهد (همه ما چنین تجربه ای را داشته ایم) چه حالی پیدا می کنیم؟ بستگی دارد!

اگر فکر کنیم چون برایش مهم نیستیم جواب ما را نمی دهد خیلی اوقاتمان تلخ می شود ولی اگر فکر کنیم دستش بند است یا صدای موبایل را نشنیده چه؟ قطعا کمتر احساس ناراحتی می کنیم. همیشه این نکته طلایی را بیاد داشته باشید که “رفتارهای افراد ناشی از شرایط خودشان است نه شرایط ما”

-همه تخم مرغ هایتان را در یک سبد نگذارید: این اصطلاحی است که بورس بازها از آن استفاده می کنند و حقیقتا مفهوم با ارزشی است. همیشه برای مسائل مهم زندگی سعی کنید چندین انتخاب در اختیار داشته باشید و هیچوقت سرنوشت زندگی تان را به یک انتخاب گره نزنید مثلا در انتخاب شغل همیشه سعی کنید رزومه خود را برای چندین شرکت بفرستید تا اگر مثلا شرکت “الف” تقاضایتان را رد کرد لااقل به پذیرفته شدن در شرکت “ب” و “ج” و … امید داشته باشید، نه اینکه وقتی شرکت “الف” تقاضای شغل شما را رد کرد زندگی برایتان به پایان برسد. با فراهم کردن گزینه های متعدد ترس از رد شدن در شما کاهش می یابد و این نکته بسیار مهمی در مدیریت کردن ترسها و نگرانی هاست.

۲-توانایی حفظ آرامش و مدیریت کردن استرس:

همه افراد در زندگی استرس را تجربه می کنند حتی کسانی که در قبایل بدوی آمریکای جنوبی زندگی می کنند هم استرس مورد حمله قرار گرفتن توسط یک حیوان وحشی را دارند پس استرس را نمی توان از زندگی حذف کرد. تفاوت انسانهای موفق و غیرموفق در نحوه مدیریت کردن استرس است. دو نکته بسیار کاربردی را در این مورد بیاد داشته باشید:

-وقتی احساس استرس می کنید دست و صورتتان را با آب سرد بشویید و هوای تازه تنفس کنید. پایین آمدن دمای بدن می تواند به کاهش استرس کمک زیادی بکند، همچنین در این مواقع از مصرف کافئین خودداری کنید چون اعصاب را تحریک می کند.

-وقتی ترسیده اید، نگرانید یا غمگین هستید از بدنتان برای کمک به عواطفتان کمک بگیرید. یادتان باشد همانطور که عواطف روی بدن انسان تاثیر می گذارند، بدن نیز روی عواطف تاثیر می گذارند. بهترین روش کمک گرفتن از بدن برای بهبود خلق و خو ورزشهای ایروبیک است.

۳-توانایی ابراز احساسات پیچیده در شرایط دشوار:

در زندگی هر یک از ما زمانی می رسد که باید حد و مرز هایمان را به روشنی با دیگران مشخص کنیم و خط قرمز هایمان را به دیگران بشناسانیم تا دیگران بدانند حساب و کتابشان با ما چگونه است. تعیین حد و مرزها شامل توانایی مخالفت کردن، نه گفتن بدون احساس گناه، شرم یا ترس و بیان روشن اولویت هاست. البته بیشتر افراد بدلیل حیا و شرم وجودی که دارند برای تعیین حد و مرزهایشان با دشواری هایی روبرو می شوند. برای اینکار من یک تکنیک روان شناختی به شما اموزش می دهم:

-تکنیک « الف، ب، ج»: من احساس “الف” می کنم وقتی در موقعیت “ب”شما کار “ج” را انجام می دهید. مثال:

” احساس معذب بودن می کنم وقتی شما جلوی جمع به من بی محلی می کنید.”

در چنین مواقعی از جملاتی که با “تو” آغاز می شود و طرف مقابل را قضاوت یا سرزنش می کند استفاده نکنید.

۴-توانایی مدیریت کردن رابطه با افراد بی منطق:

همه ما در زندگی مان با افراد احمق مواجه شده ایم، بهترین کار در مواجه شدن با افراد احمق اینست که هر چه می گویند تائید کنیم و بگذریم ولی متاسفانه گاهی با این افراد در محل کار (همکار، مشتری و …) و یا درخانه (همسایه و …) مواجهیم. ابتدا بگذارید تعریف خودم از یک احمق را دقیقا برایتان شرح دهم؛ “احمق یعنی کسی که در برابر فهمیدن مقاومت می کند“. این افراد براحتی می توانند ۴۸ ساعت بحث کنند بدون اینکه حقیقتی را بپذیرند. لذا “احمق تر”  کسی است که با این افراد بحث می کند! چند نکته ریز را در این مورد بیاد داشته باشید.

-وقتی از دست کسی عصبانی هستید قبل از اینکه چیزی بگویید که بعدا پشیمان شوید یک نفس عمیق بکشید و تا ۱۰ بشمارید. اغلب وقتی به ۱۰ می رسید راه بهتری برای گذر کردن از این موقعیت پیدا کرده اید. ولی از همین امروز با خود تمرین کنید تا در عصبانیت چیزی نگویید و تصمیمی نگیرید. این مسئله ایست که با تمرین حاصل می شود.

-روش دوم فقط مخصوص افرادی است که ظرفیت وجودی بسیار بالایی دارند. این افراد در عصبانیت سعی کنند فقط یک لحظه خود را جای طرف مقابل بگذارند:

-همسرم چقدر غر می زند … آیا این غرغر کردن بخاطر خستگی از کار زیاد خانه و سر و کله زدن شبانه روزی با سه بچه قد و نیم قدمان نیست؟

-این چه نمره ایست که پسرم گرفته … فشاری که جو مدرسه بر او وارد می کند زیاد نیست؟

اگر بتوانیم حتی برای یک لحظه خودمان را جای طرف مقابل بگذاریم عصبانیت مان بسرعت فروکش خواهد کرد.

۵-توانایی تبدیل تهدید به فرصت

“من بیش از ۹۰۰۰ پرتاب را در طول دوران حرفه ای ام خراب کرده ام، حداقل ۳۰۰ بازی را از دست داده ام. ۲۶ شش بار وقتی فقط به یک امتیاز نیاز داشتیم تا بازی را ببریم پنالتی را خراب کردم. من بارها و بارها و بارها در زندگی ام شکست خورده ام … این راز موفقیت من است”

                                                                                                                                                                            مایکل جردن

زندگی هیچوقت آسان نبوده، نیست و نخواهد بود. همه این را می دانیم. اما نحوه تفکر، احساس و کنش ما در مواجهه با چالش های زندگی است که تفاوت بین شکست و پیروزی را می سازد. نمی گویم از شکست ناراحت نشوید اما می گویم از آن نترسید و از آن مهمتر اینکه از آنها درس بگیرید. همیشه یادتان باشد؛ آبراهام لینکن در ۸ انتخابات شکست خورد، دو بار کار و کاسبی اش ورشکسته شد، به ضعف اعصاب مبتلا شد، و سپس آنگاه بود که رئیس جمهور آمریکا شد.

۶-توانایی بروز عواطف صمیمانه در روابط بین فردی

توانایی بروز دادن موثر عواطف صمیمانه تاثیر بسیار مهمی در حفظ روابط بین فردی دارد. بروز دادن “موثر” یعنی اینکه ما عواطف مان را بنحوی بروز دهیم که طرف مقابل آن را بفهمد، بپذیرد، باور کند و پاسخ دهد. وقتی طرف مقابلتان این چهار واکنش را در مقابل ابراز احساس شما انجام داد بدانید شما بطور موثر عواطفتان را بروز داده اید.

منابع:

(۱)   Marazziti, Donatella, Angela Di Muro, and Paolo Castrogiovanni. Psychological stress and body temperature changes in humans. Physiology & Behavior (۱۹۹۲).

(۲)   Speck DF, Bruce DS. Effects of varying thermal and apneic conditions on the human diving reflex. Undersea Biomed Research (۱۹۷۸).

(۳)   Winston AP, Hardwick E, Jaberi N. Neuropsychiatric Effects of CaffeineAdvances in Psychiatric Treatment ۱۱ (۲۰۱۳).

(۴)   Iancu I, Olmer A, Strous RD. Caffeinism: History, Clinical Features, Diagnosis, and Treatment. In Smith BD, Gupta U, Gupta BS. Caffeine and Activation Theory: Effects on Health and Behavior (2007).

(۵)   Amen, Daniel G. Change Your Brain, Change Your Life (1999).

(۶)   Petruzzello, Steven J., Daniel M. Landers, and Walter SalazarExercise and anxiety reduction: Examination of temperature as an explanation for affective change. Journal of Sport & Exercise Psychology (۱۹۹۳).

نویسنده: پروفسور پرستون نی

نویسنده و سخنران

Preston Ni M.S.B.A.

منبع: PSYCHOLOGY TODAY

مترجم: حمید ابراهیمی زاده

 

Source link