سایت فهادان
کد خبر : 3795
دوشنبه - ۱۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۶

بهترین روش ترک سیگار کدام است؟

وقتی که تصمیم به ترک سیگار می گیریم دو راه پیش روی ماست؛ ترک ناگهانی و ترک تدریجی. در پژوهشی که اخیرا در این زمینه انجام رسیده محققان از نیمی از یک گروه ۶۹۷ نفری داوطلب ترک سیگار خواستند بصورت تدریجی و در طول دو هفته و نیمی دیگر پس از دو هفته بصورت ناگهانی […]

وقتی که تصمیم به ترک سیگار می گیریم دو راه پیش روی ماست؛ ترک ناگهانی و ترک تدریجی.

در پژوهشی که اخیرا در این زمینه انجام رسیده محققان از نیمی از یک گروه ۶۹۷ نفری داوطلب ترک سیگار خواستند بصورت تدریجی و در طول دو هفته و نیمی دیگر پس از دو هفته بصورت ناگهانی سیگار را کنار بگذارند.  پس از یک ماه ۳۹٫۲ درصد کسانی که سیگار را بطور ناگهانی ترک کرده بودند هنوز لب به سیگار نزده بودند، در عوض ۴۹ درصد کسانی که بصورت تدریجی سیگار را ترک کرده بودند هم پاک مانده بودند و پس از گذشت ۶ ماه ۲۲ درصد از تدریجی ها و ۱۵٫۵ درصد از ناگهانی ها هنوز پاک بودند.

خب چه نتیجه ای می توان گرفت؟ کدام شیوه موثر تر است؟ بله اعداد و ارقام نشان می دهند که ترک تدریجی برنده است ولی آن ۷۸ درصدی که نتوانستند بصورت تدریجی ترک کنند چه؟ و از طرفی آن ۱۵٫۵ درصدی که ناگهانی ترک کردن هم درصد کمی نیستند (هر چند خیلی زیاد هم نیستند). من خیلی به این مسئله فکر کردم اما نتوانستم به نتیجه ای برسم ولی وقتی “نیویورک تایمز” این مقاله را منتشر کرد یکی از کاربران کامنت جالبی زیر آن گذاشته بود که بنظر بهترین نتیجه ای بود که میشد گرفت. او نوشته بود ” این مقالات و چرت و پرتا بدرد خودتون میخوره … هر کس باید اونجور ترک کنه که می تونه “.

بله این درست است؛ حقیقت اینست که هر کس باید روش ترک را متناسب با خودش انتخاب کند. بهترین روش اینست که؛ خودمان را بشناسیم، بدانیم چرا می خواهیم تغییر کنیم و با توجه به ویژگی های شخصیتی مان، کدام تکنیک برای ما کارساز تر است. حال آماده اید سیگار را کنار بگذارید؟ قبل از اینکه اقدامی بکنید این سه توصیه را از روان شناسی که خودش سیگاری بوده و حالا ترک کرده – یعنی من – بشنوید:

-یک: قوی ترین انگیزه تان برای ترک سیگار چیست؟

می خواهید بیشتر زندگی کنید؟ نمی خواهید پوستتان چروکیده شود؟ یا از اینکه لباس و دهانتان همیشه بوی سیگار می دهد خجالت می کشید؟ فکر کردن راجع به انگیزه ترک قدرت اراده شما را استوار تر می کند.

-دو: عواطفتان را درگیر کنید.

چرا می خواهید سیگار را ترک کنید؟ بسیاری از کسانی که در “کلاس های ترک سیگار” من شرکت می کنند، عنوان می کنند “بخاطر اینکه یکی از عزیزانشان بخاطر مصرف سیگار مرده می خواهند آن را کنار بگذارند”. خود من نیز وقتی سیگار را ترک کردم که یکی از بهترین دوستانم بخاطر مصرف سیگار و سرطان ریه مرد. من هر روز به او فکر می کنم تا انگیزه ام قویتر بشود. شما نیز بهرصورتی که خودتان می دانید عواطفتان را درگیر کنید مثلا با خود بگویید ” این سیگاری که من میکشم از همان پولیست که باید برای فرزندم لباس می خریدم”

-سه: عزم تان را جرم کنید.

شاید این بنظرتان خیلی بدیهی بنظر برسد ولی پژوهش ها نشان داده کسانی که عزمشان را برای انجام کاری جزم می کنند ۱۰ برابر موفق تر از کسانی هستند که می خواهند آن کار را انجام دهند ولی تصمیمی مشخصی ندارند.

حال آماده اید با انتخاب روش مناسب خودتان، سیگار را ترک کنید؟ کدام روش را بر می گزینید؟ روش ناگهانی یا تدریجی را؟ برای انتخاب بهترین راه این سوالات را از خودتان بپرسید:

-چه تغییراتی در محیط ایجاد کنم تا کمتر بیاد مصرف سیگار بیفتم؟

-کجاها کمتر سیگار می کشم؟

-چه وقت هایی بیشتر سیگار می کشم؟

-بیشتر با چه کسانی سیگار می کشم؟

-آیا در هنگام ترک نیاز به قرص های ترک سیگار هم دارم یا بتنهایی می توانم ترک کنم؟

-آیا در هنگام ترک نیاز به مشاوره هم دارم؟

-اگر یکدفعه طاقتم طاق شد چکار قرار است بکنم؟ از ادامه برنامه دست می شویم و ناامیدانه به دوران مصرف باز می گردم یا پس از کشیدن یک یا دو سیگار دوباره بر خودم مسلط می شوم و برنامه را ادامه می دهم؟

-در ازای ترک سیگار چه پاداشی برای خودم در نظر بگیرم؟

 منابع:

“Going Cold Turkey Is Best, Study Says,” St. Louis Post-Dispatch, 3/20/16.

Selig, M. Changepower! 37 Secrets to Habit Change Success (Routledge, 2009).

“Our own nature.” Rubin, G. Better Than Before (Crown, 2015), p. 257.

Bakalar, N. “Quitting Smoking Cold Turkey May Be Your Best Bet,” New York Times.

نویسنده: مگ سلیگ

مشاور و نویسنده

98_Meg_s_photo_for_Changepower_cover

منبع: PSYCHOLOGY TODAY

مترجم: حمید ابراهیمی زاده

Source link