💠 تفسیر قطره ای قرآن کریم - آیه 10 سوره بقره :: مجلۀ پربازدیدترین‌ها

دانلود سانسور نشده مستند خارج از دید قسمت یازهم خارج از دید منتشر شد (کلیک)

۰

💠 تفسیر قطره ای قرآن کریم - آیه 10 سوره بقره

تفسیر قرآن

💠 تفسیر قطره ای قرآن کریم - آیه 10 سوره بقره

تفسیر قطره‌ای قرآن 18

سوره بقره/ آیه 10 (صوت و فیلم و متن)

دسترسی آسان به تمام مطالب با همی‌ن موضوع (کلیک)

جهت دانلود فایل ویدئویی این برنامه، اینجا و برای دانلود فایل صوتی آن، اینجا کلیک کنید.

آیه
فِى قُلُوبِهِمْ مَّرَضٌ فَزَادَهُمْ اللَّهُ مَرَضاً وَ لَهُمْ عَذَابٌ أَلِیمٌ بِمَا کَانُواْ یَکْذِبُونَ‏
ترجمه

در دل‌هاى منافقان، بیمارى است پس خداوند بیمارى آنان را بیافزاید. و براى ایشان عذابى دردناک است، به سزاى آنکه دروغ مى‏‌گویند.

نکته ها

بیمارى، گاهى مربوط به جسم است، نظیر آیه‏ى 185 سوره بقره؛ «ومن کان مریضاً» که درباره احکام روزه بیماران مى‏‌باشد. و گاهى مربوط به روح، نظیر این آیه «فى قلوبهم مرض» که درباره بیمارى نفاق مى‏‌باشد.

داستان منافق، به لاشه ومردارى بد بو مى‏‌ماند که در مخزن آبى افتاده باشد. هر چه آب در آن بیشتر وارد شود، فسادش بیشتر شده و بوى نامطبوع و آلودگى آن افزایش مى‏‌یابد. نفاق، همچون مردارى است که اگر در روح و دل انسان باقى بماند، هر آیه و حکمى که از طرف خداوند نازل شود، به جاى تسلیم شدن در برابر آن، دست به تظاهر و ریاکارى مى‏‌زند و یک گام بر نفاق خود مى‏‌افزاید. این روح مریض، تمام افکار و اعمال او را، ریاکارانه و منافقانه مى‏‌کند و این نوعى افزایش بیمارى است. «فزادهم اللَّه مرضاً»

شاید جمله‏ «فزادهم اللَّه مرضاً» نفرین باشد. نظیر «قاتلهم اللَّه» یعنى اکنون که در دل بیمارى دارند، خدا بیمارى آنان را اضافه کند.

پیام ها

1- نفاق، یک مرض روحى ومنافق بیمار است. همانطور که بیمار، نه سالم است و نه مرده، منافق هم نه مؤمن است و نه کافر. «فى قلوبهم مرض»

2- اصلِ انسان، دل و روح اوست. «زادهم اللَّه» (حقّ این بود که بگوید «فزادها اللَّه مرضاً» یعنى در دل آنان مرض بود، خداوند مرض آنها را زیاد کرد. ولى فرمود: مرض خود آنان را زیاد کرد. پس قلب انسان، به منزله تمام انسان است. زیرا اگر روح وقلب منحرف شود، آثارش در سخن و عمل هویداست.)(170)

3- نفاق، مرضى است که رشد سرطانى دارد.(171) «زادهم اللَّه مرضاً»

4- زمینه‏‌هاى عزّت و سقوط را، خود انسان در خود به وجود مى‏‌آورد. «لهم عذاب الیم بما کانوا یکذبون»

5- دروغگویى، از روش‌هاى متداول منافقان است. «کانوا یَکذبون»

=====


170) تفسیر راهنما.
171) در قرآن، آیاتى را مى‏‌خوانیم که در آن اوصاف پسندیده‌‏اى همچون: علم، هدایت و ایمان، قابل افزایش معرّفى شده است. همانند: «زدنى علماً» طه، 114 و «زادتهم ایمانا» انفال، 2 و «زادهم هدى» محمد، 17.

همچنین برخى از امراض و اوصاف ناپسند مانند: رجس، نفرت، ترس و خسارت نیز قابل ازدیاد دانسته شده‌‏اند. همانند:  «زادتهم رجساً» توبه، 125 و «زادهم نفوراً» فرقان، 60 و «مازادوکم الاّ خَبالاً» توبه، 47 و «و لا یزید الظالمی‌ن الاّ خساراً» اسراء، 82.

با توجّه به آیات مذکور، معلوم مى‏‌شود که سنّت خداوند، آزادى دادن به هر دو گروه خیر و شر است. «کلاّ نُمدّ هؤلاء و هؤلاء» اسراء، 20.

اشتراک مطلب:

کلمۀ مورد نظر خود را جستجو کنيد.👇

کد جستجوي گوگل در سايت يا وبلاگ جستجو در:
اشتراک مطلب:

با عضویت در کانال تلگرامی سایت پُربازدیدترین‌ها از آخرین مطالب منتشر شده، باخبر شوید.

👇👇👇

http://fullkade.com/wp-content/themes/fullkade/files/telegram.png

(۰)
هيچ نظري هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی